Penganjur saya;

Aku bukan penulis novel. Aku juga bukan penulis karya. Tetapi, aku adalah AKU! Semuanya aku coretkan mengikut hasil situasi.

Twit twit!

Album Instagram

Instagram

Subscribe

Ibu, apa dosa saya pada ibu?






Ibu, apa salah saya pada ibu? Apa dosa saya pada ibu? Kenapa ibu buang saya? Salah saya ke sampai ibu buang saya? Kenapa lelaki tu taknak mengaku saya anak dia? Kenapa dia suruh ibu buang saya? Kenapa ibu dengar cakap dia? Kenapa ibu bunuh saya? Saya tak berhak lihat dunia?

Pernah tak perempuan dan lelaki di luar sana fikir semua ni? Kalau laaa seorang bayi yang lahir suci, bersih, tanpa dosa itu mampu bertanya... Dia akan tanya semua soalan di atas. Tapi malangnya...dia tak mampu. Dia cuma mampu menangis. Wajah dia, suci... Bersih dari dosa. Kenapa dia dibuang? 




Sejuk hati setiap kali lihat wajah anak kecil ini. Terasa senang hati tiap kali nampak wajah tenang dia. Tapi ada juga yang kejam. Buang si kecil ni. Pentingkan diri. Bersifat binatang. Binatang pun tahu sayang anak. Itu yang ramai orang selalu sebut. Tapi kenapa kita takde rasa belas kasihan pada dia? 

Kita yang berdosa, dia yang kita bunuh, kita buang atau kita tinggalkan bersemut di tempat yang kotor. Busuknya hati. Ramai lagi pasangan diluar sana yang mahukan si comel ni. Ramai lagi yang perlukan si comel ni sebagai penyejuk mata dan hati. Janganlah dibuang. Bukan salah dia bila dia hadir dalam rahim kite sebagai perempuan, salahnya terletak pada kita. 



Kalau taknak dia, jangan buat perkara yang boleh mengundang dia hadir dalam rahim kita. Tak pernah ke kamu semua terfikir, betapa bahagianya kita bila adanya dia? Kita sebagai perempuan, ada rasa sayang yang sangat tebal, Allah fitrahkan rasa kasih itu pada kita. Tapi kenapa kita sebagai perempuan sanggup buang dia? Bunuh dia? Malu?? 

Kenapa kita fikir perasaan malu tu bila dia hadir? Kenapa tak fikir sebelum kita bertindak? 

Lelaki, kenapa suruh perempuan buang dia? Mana hilangnya rasa tanggungjawap? Kenapa taknak jaga dia?! Kenapa jalan terbaik itu mesti bunuh atau tinggalkan dia? Tak rasa berdosa? Atau bersalah? 

Jangan dibuang, jangan dibunuh. Kalau taknak, jangan buat perkara yang tak perlu. Dia bukan puncanya. Puncanya dari diri kita sendiri. Saya bukan nak berlagak bagus atau baik tapi saya nak kamu semua tahu. 

Bila kamu buat perkara yang tak sepatutnya kamu buat, bertanggungjawab atas apa yang bakal terjadi. Jangan lepas tangan. Percayalah... Kita mungkin tak sedih bila kita dah bunuh dia atau buang dia atau tinggalkan dia dimana mana. Tapi kepada perempuan diluar sana yang baca post saya kali ni, kamu akan rindukan dia satu hari nanti bila kamu nampak orang lain kendong anak mereka. Mungkin kamu tak sedih sekarang atau kamu rasa lega bila dah berjaya lupuskan dia tapi ingat, akan wujud jugak perasaan rindu pada dia nanti. Rindu yang akan datang secara tiba-tiba. 

Tak salah jadi manusia yang bertanggungjawab...kan? ;)

# XOXO-MissJackfruit #

3 comments:

  1. Betul tu dear..sudah lah kita berdosa sehingga mengundang si comel wujud dlm rahim kita, kita tambah lagi dosa dengan membunuh dia.
    Semoga kita dijauhkan...
    yaya follow sini ^_^

    ReplyDelete

Comment palace.